Home » WIADOMOŚCI Z UK » Rosyjska telewizja RT nie może już nadawać w Wielkiej Brytanii. Licencja została cofnięta ze skutkiem natychmiastowym

Rosyjska telewizja RT nie może już nadawać w Wielkiej Brytanii. Licencja została cofnięta ze skutkiem natychmiastowym

Russia Today w UK: Brytyjski organ regulacyjny ds. radiofonii i telewizji (OFCOM) cofnął ze skutkiem natychmiastowym licencję RT, dawniej Russia Today, na nadawanie w Wielkiej Brytanii.

Russia Today w UK

Brytyjska instytucja opublikowała na swojej stronie internetowej oświadczenie. “Uczyniliśmy to na podstawie tego, że nie uważamy, aby licencjobiorca RT, ANO TV Novosti, był odpowiedni do posiadania brytyjskiej licencji na nadawanie.

Dzisiejsza decyzja została podjęta w związku z trwającymi 29 dochodzeniami prowadzonymi przez OFCOM w sprawie uczciwości przekazu RT i bieżących relacji z inwazji Rosji na Ukrainę. Uważamy, że ilość i potencjalnie poważny charakter problemów zgłoszonych w tak krótkim czasie są bardzo niepokojące. W związku z tym wszczęliśmy odrębne postępowanie wyjaśniające, czy ANO TV Novosti może zachować koncesję na nadawanie programów.

W dochodzeniu wzięto pod uwagę szereg czynników, w tym relacje RT z Federacją Rosyjską. Okazało się, że RT jest finansowana przez państwo rosyjskie, które niedawno dokonało inwazji na sąsiedni, suwerenny kraj. Uważamy, że ze względu na te ograniczenia wydaje się niemożliwe, by w tych okolicznościach RT przestrzegała zasad należytej bezstronności zawartych w naszym Kodeksie Nadawczym.

Zdajemy sobie sprawę, że RT jest obecnie nadawana w Wielkiej Brytanii w wyniku sankcji UE nałożonych po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę. Poważnie traktujemy znaczenie, jakie w naszym demokratycznym społeczeństwie ma prawo nadawcy do wolności słowa oraz prawo społeczeństwa do otrzymywania informacji i idei bez zbędnej ingerencji. Ofcom cofa zatem licencję RT na nadawanie ze skutkiem natychmiastowym.”

>>>> Boris Johnson nazwany “narodowym wstydem” Wielkiej Brytanii <<<<

Russia Today została już wcześniej usunięta z ramówki programu

Kanał RT został uruchomiony w Wielkiej Brytanii 30 października 2014 r. RT UK koncentrował się na relacjach informacyjnych z Wielkiej Brytanii.

Po inwazji Rosji na Ukrainę, kilku brytyjskich dziennikarzy pracujących w moskiewskim i londyńskim biurze RT UK zrezygnowało z pracy w sieci w odpowiedzi na relacje z rosyjskiego ataku. Były pierwszy minister Szkocji Alex Salmond zawiesił 24 lutego swój program publicystyczny w RT, The Alex Salmond Show, po tym jak został skrytykowany przez opinię publiczną po inwazji – donosi G4Media.

>>>> Były premier David Cameron jeździ do Polski z pomocą humanitarną dla ukraińskich uchodźców

YouTube zakazał dostępu do wszystkich kanałów RT i Sputnika na swojej platformie w Europie (w tym w Wielkiej Brytanii). W dniu 2 marca 2022 r. kanał 234 telewizji Freeview SD RT UK został wyłączony po południu, a RT HD na kanale 113 Freeview godzinę później. Oba kanały zostały zastąpione komunikatem informującym, że usługa jest niedostępna. Tego samego dnia stacja Sky usunęła kanał 511, na którym nadawano program RT, ze względu na sytuację na Ukrainie.

Źródło: G4Media, Ofcom.org.uk, Polskioberwator.uk